Molen de Pelikaan heeft tot 1999 op de wind gedraaid, waarna hij door restauratie stil is komen te staan. We hopen binnenkort met de restauratie verder te kunnen gaan zodat de molen weer kan gaan draaien. Tot en met de jaren '50 werd er naast windkracht ook gebruik gemaakt van aandrijving door een dieselmotor, als het weer het niet toeliet om op de wind te draaien.
In 1980 hebben we een oude "Blackstone" dieselmotor met koppel molenstenen terug geplaats in de molen. De Motor en de maalstoel met koppel molenstenen zijn van begin jaren 30.
Bij het kopen van de grondstoffen letten we erg op de kwaliteit. Al onze leveranciers zijn GMP+ Gecertificeerd. Voor het malen gebruiken we alleen eersteklas producten die van te voren geschoond zijn. Dit komt het eindproduct ten goede en de molenstenen hebben minder sljitage. De granen worden in zakken aangeleverd die we in het "Kaar" ( silo boven molenstenen) leegschudden. Tijdens het leegschudden van de zakken worden de granen altijd gecontroleerd.
De Motor drijft door middel van een leren riem de molenstenen aan. Tijdens het malen wordt het meel regelmatig gecontoleerd op fijnheid. Zonodig worden de molenstenen bijgesteld. Mengvoederfabrieken werken tegenwoordig met hamermolens die het graan zo fijn slaan dat het door een zeef kan Door de kracht van de hamers, worden de gluten ( = structuur van de eiwitten ) kapot geslagen. Een Molensteen wrijft de granen fijn. Hierdoor blijven de gluten heel, waardoor het meel zijn goede voedingswaarde behoud. Als je het meel vochtig maakt, zie je dat de gluten het water opnemen. Het meel rijst na verloop van tijd.
Meel uit een hamermolen doet niets meer. Vanuit de molenstenen gaat het meel naar een menger. Hier worden de grondstoffen toegevoegd die we niet hoeven te malen, zoals vitamine en mineralen. We gebruiken gecoate vitamine omdat deze langer stabiel blijven. Als alles goed door elkaar is gemengd, wordt het meel in zakken gedaan waarna het product klaar is voor verkoop.